It looks like you are browsing from United States. Please select your region for the best experience.
No thank you

4 momenten die de muziekgeschiedenis hebben gevormd (deel 2)

In de tweede helft van de 20e eeuw wordt de muziek populairder en is in alle huiskamers te horen. Met deze uitbreiding ontstaan er codes en mythes nu allerlei sterren beginnen te rijzen.

Een overzicht van 4 cruciale momenten in de muziekgeschiedenis.

Ziggy Stardust landt op aarde

Juni 1972
De Glamrock komt de muziek niet onopgemerkt binnen aan het begin van de jaren 70. David Bowie is snel gewonnen voor de uitdossingen van dit nieuwe genre: heftige make-up, glitters en stras, enorme plateauzolen, enz. Op dat moment besluit hij een personage te scheppen dat zijn status van eenvoudige zanger verandert in die van levend icoon, en dat veel publiek op de been brengt: Ziggy Stardust.

Op het album dat deze verschijning begeleidt, The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders From Mars, brengt Bowie het verhaal van een buitenaards wezen dat de mensheid komt bevrijden van de alledaagsheid. Dit wezen proeft van de glorie, wordt rockster tot hij zich verliest in zijn eigen excessen, seks en drugs. Sommige muziekcritici hebben toentertijd gezegd dat deze plaat kon worden beschouwd als een satire op de maatschappij van dat moment. Formidabel ondersteund door de Spiders From Mars, de begeleidingsgroep van David Bowie (met een speciale vermelding voor gitarist Mick Ronson), slaat dit concept-album in als een bom, die de zoete deuntjes van de sixties lichtjaren ver wegslingert. Maar DeFries, de manager van Bowie, adviseert hem al snel om het personage achter zich te laten en zich artistiek te vernieuwen. Dat zal een jaar na de aankomst van Ziggy op aarde gebeuren, tijdens een beroemd geworden concert in de Londense Hammersmith Odeon in juni 1973, waar hij het publiek ironisch aankondigt: 'Dit is niet alleen het laatste optreden van de tournee, maar ook het laatste ooit dat we samen doen'. Hiermee bevestigt hij het overlijden van Ziggy en geeft vorm aan de titel van zijn werk: The Rise and Fall of Ziggy Stardust.

'Dark Side of the Moon' zet alle concurrentie in de schaduw

1 maart 1973
Het leek wel of het album er altijd zou blijven. 'Dark Side of the Moon', het ultieme werk van Pink Floyd, dat verscheen in maart 1973, blijft rotsvast verankerd in de Billboard, de hitparade van de best verkopende platen in de Verenigde Staten... voor wel 917 weken, oftewel iets meer dan veertien jaar! Een record dat een eeuwigheid lijkt in onze tijden van mp3's en groepen die verdwijnen in minder tijd dan een pizza nodig heeft om te bederven. In diezelfde tijd is de maan 190 keer om zijn as gedraaid zonder ooit zijn donkere kant te onthullen. Een mysterie dat even ondoorgrondelijk is als het concept-album met dezelfde naam.

Punk doet het koninkrijk schudden op zijn grondvesten

1 december 1976
1976. Sociaal gezien explodeert Groot-Brittannië. De industriële crisis zorgt voor een recordaantal werklozen en de muziekwereld wordt daarbij niet gespaard. De progressieve rockgroepen maken de dienst uit bij de platenlabels die totaal niet durven te gokken op andere muziekgenres. Hun ambassadeurs verkopen platen en zijn behoorlijk volgzaam. Maar vier pisnijdige jongeren afkomstig uit de arbeidersklasse gooien een knuppel in het hoenderhok. In november 1976, twee maanden na een contract te hebben getekend bij EMI, komen de Sex Pistols met hun eerste single, 'Anarchy in the UK', en bereiden ze zich voor op een tournee van 19 optredens door heel Engeland. Maar op 1 december verschijnen de Pistols op de tv in een memorabele uitzending van het programma Today, op Thames TV, na een afzegging op het laatste moment van Queen. Als John Lydon en zijn makkers in de studio aankomen, gaan ze onder aanvoering van Steve Jones gelijk naar de bar, waar ze wachten tot ze aan de beurt zijn voor de rechtstreekse uitzending. 'Ik weet niet hoe het met de anderen was, maar toen we op moesten was ik compleet bezopen', vat Steve Jones samen.

Wanneer Bill Grundy, een beroemde presentator, de groep aankondigt heeft hij het meteen door: 'Vergeleken met mij zijn ze nuchter, ik presenteer u de Sex Pistols' Als hij zich na hun live act tot de muzikanten richt, probeert hij ze zover te krijgen dat ze zich provocerend gedragen: 'Jullie hebben vijf seconden om te choqueren'. Steve Jones gooit alle remmen los en maakt hem voor rotte vis uit. Verlegen met de door zijn schuld ontstane situatie kan Grundy niet meer terug. Hij verdedigt zich zo goed mogelijk en reageert met: 'Dat zijn intelligente woorden...'. Bewust van het aanstaande schandaal besluit hun manager, Malcolm McLaren, zo snel mogelijk weg te vluchten van de camera's.
De volgende dag kopt de pers op de voorpagina: 'The Filth and the Fury' (letterlijk: de vuiligheid en de razernij'), met als ondertitel: 'Wie zijn die punks eigenlijk?'.

Live Aid: the day that music changed the world

13 juli 1985
Toen Bob Geldolf, de zanger van de Boomtown Rats en initiatiefnemer van het liefdadigheidsconcert Live Aid, op 13 juli 1985 om vijf uur 's middags de persruimte van het Wembley-stadion binnenstapte, probeerde hij zo goed en kwaad als dat ging zijn ernstige rugpijn te verbergen. In de ogen van de daar aanwezige mensen was hij echter niet langer een gewone sterveling maar Sint Geldof. Michael Buerk, journalist bij de BBC, wiens reportage over Ethiopië Geldof op het idee van Live Aid had gebracht, beschrijft dit moment perfect: 'Hij had een afspraak gemaakt met de grootste sterren wereldwijd om geld in te zamelen, hij was de grootste impresario aller tijden geworden. Misschien werd hij daarom wel meer bewonderd dan alle artiesten die hij bijeen had weten te brengen'. Toen hij de microfoon had gepakt en zich tot de massa richtte met de woorden: "Geef verdomme onmiddellijk geld', werd dit door sommigen wellicht als grof bestempeld. Desalniettemin trok uiteindelijk iedereen zijn portemonnee voor dit goede doel.

Aan het eind van de dag was al maar liefst 4 miljoen pond sterling ingezameld voor de strijd tegen de hongersnood in Ethiopië, oftewel bijna 5 miljoen euro. In de week die erop volgde bereikten de schenkingen 30 miljoen pond sterling, bijna 38 miljoen euro. Ook op muzikaal gebied was het succes compleet met een fantastische line-up, verdeeld over twee podia die duizenden kilometers uiteen lagen: Wembley en Philadelphia. Het muzikale neusje van de zalm was aanwezig bij deze show die wereldwijd rechtstreeks werd uitgezonden:
Status Quo, Elvis Costello, Black Sabbath, Sting, Phil Collins (de enige artiest die op dezelfde dag in de twee steden optrad!), Crosby, Stills and Nash, Judas Priest, The Beach Boys, Dire Straits, Queen, David Bowie, The Pretenders, Santana, Elton John, Wham !, Madonna, Paul McCartney, Tom Petty, Neil Young, Led Zeppelin, Mick Jagger, Tina Turner en zelfs Bob Dylan.

Meer muziekgeschiedenis lezen?


Lees verder

Het nieuwe album van Michael Bublé, Higher, is al beschikbaar op Karaoke Versie

De Canadadees Michael Bublé, een waardig erfgenaam van de jazz-zangers uit de jaren '50 van de vorige eeuw, heeft...

Van 'Don't Go Breaking My Heart' tot 'Cold Heart' laat Elton John onze harten altijd sneller kloppen!

Als iconisch artiest, componist van tijdloze ballades en schrijver van hits die klassiekers zijn geworden, heeft Sir...

Nummers coveren voor bruiloften: wij zeggen ja!

Soul, rock, pop, filmmuziek… De juiste muziek op het juiste moment, dat is de toverformule voor een goede...


Geef als eerste commentaar hierop
Log in om een reactie achter te laten.